Forside Generelt Sådan skaber man et godt arbejdsmiljø

Sådan skaber man et godt arbejdsmiljø

328
0

Det kan være svært at opretholde tonen og gejsten i et arbejdsmiljø. Der vil altid være kollegaer, som ikke brænder fuldt ud for deres arbejde, og dermed bliver arbejdet til en negativ ting for dem. Hvis en eller flere personer i dit arbejdsmiljø, har mistet motivationen, eller simpelthen ikke brænder for arbejdet mere. Så er der mange ting som kan blive gjort, for at opretholde personens interesse. Det kan være en træls oplevelse for både personen og kollegaer, da en arbejds byrde falder fra hinanden, hvis et vigtigt link i kæden falder af.

Lad dem mærke fordelene ved din arbejdsplads

Det er vigtigt at de ansatter er stolte af at være en del af virksomheden. Man kan skabe følelsen af et fællesskab, ved at inddrage de ansatte i status møder osv. De ansatte skal føle sig som en del af virksomheden, og se hvilken forskel de gør for virksomheden. Hvis man har stolte ansatte, så har man også engagerede ansatte, som både spreder budskabet og arbejder mere motiveret.

Man kan fx give de ansatte gode firmagaver, dette kan højne deres moral og motivation kortsigtet, fordi de føler sig vigtige og værdsat. Men det kan også være de er stolte af, at deres virksomhed behandler ansatte godt, og dermed vil de ansatte være stolte over at være en del af et firma der behandler dem godt.

Sørg for tid

Sørg for at de ansatte har ekstra tid til at holde møder og diskussioner. De er en del af processen, og de kan sagtens finde ud af nye og smarte måder man kan gøre tingene på. Dette kan både skabe kreative idéer til virksomheden, og samtidig øge motivation. Det gør at de ansatte ikke føler de bare er der for at arbejde, men også kan bruge deres kreativitet og idéer til noget.

Det er vigtigt at lave tidsregistrering på dine ansatte. Man kunne fristes til at tro det vil have en negativ effekt fordi de bliver målt og vejet. Men samtidig giver det også en sikkerhed for de ansatte om, at de får den løn de er berettiget.

Motivation og hierarki

Det er vigtigt at man taler med en respektfuld tone til alle i virksomheden. Som leder er det vigtigt at man kan blive nede på jorden og snakke lige til alle ansatte. Hvis der kommer en stemning af, at nogen er bedre end andre, så vil det skabe et dårligt miljø. Man skal snakke som om at de ansatte er eksperter på hver deres lille område, og at deres viden indenfor området er super hjælpfuldt og værdifuldt. Hvis de føler at deres viden er vigtig for dig, så vil de også føle et nærmere forhold til dig, og de vil også føle en større jobsikkerhed. Hvis dine ansatte føler en høj jobsikkerhed, så er det et rigtigt godt tegn. Jobsikkerhed betyder at dine ansatter er glade, og føler at de byder ind med noget vigtigt, som ikke kan undværes. Samtidig skaber det en stolthed omkring deres stilling.

 

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here